Saidina Ali berkata bahawa diri manusia itu kecil namun di dalam diri yang kecil itu ada satu alam yang sangat luas....


[MovieIsBest][SpongebobOnline][Gemilang2u][Al-AminTheMovie][Maruku1Ummah][ISK][PPIM][GameOST][BlogSphere]/

Tentang Nama

Bismillah, Assalamualikum....

Sekarang saya adalah Amin ibnu Hanifah...
Esok, masih juga Amin ibnu Hanifah..
minggu depan masih Amin ibnu Hanifah.....
Tapi, 10 tahun dulu...juga sama iaitu Amin Ibnu Hanifah..
Hei! itu nama saya!
Mana-mana saya pergi, nama itu yg saya ada, itu sahaja. dan takkan berubah..
Buat perkara buruk, nama itu yang disebut..
buat perkara baik..ya sama juga...
Jadi, tinggi nilai nama ini rupanya..

Sifat nama..nama bertindak..
mulut orang, tulisan orang..ditulisnya nama kita
orang terasa, terasa kerna nama kita..
Manusia yang terguris kerna saya, akan ingat nama saya..
Saya banyak buat salah, kesan kepada nama saya..
Nama, bukankah nama itu diberi masa kecil?
Saya tak menghargai nama saya!
Keluarga, seronok tersenyum gembira melihat saya lahir, maka diberikan nama..
pasti inginkan nama yang baik dan indah..sama juga anda
tapi apa yang saya buat?
Maaf, ini adalah muhasabah untuk diri saya..

Dan ini bukannya erti nama yang dicedok dari aspek "buat baik sbb nk nama"
itu dikira riak dan sia-sia..
tapi ini pendekatan dari aspek yang lain, bahawa nama itu perlu dihargai, amanah..harapan ibubapa..

Silap saya, kerna saya terlalu terbuka..kepada diri saya mahupun kepada sekitar..
Walau saya tahu, hal itu membuat hati mereka bagai diheret di atas jalan tar..
Hrm..
Terima kasih, kerana menegur saya..
Malah, saya perlukan lagi nasihat dan teguran dari anda..
mode apa saya ni?....

-menjadi tulen-
dan cukup utk ini..wassalam

6 suara balas:

Thaaqhib Mohammed said...
on

kullu ibni adam KHOTTO UN
wa khoir Khottoin TAWWABUN

(not very sure the verse in arabic)

maksud hadis

semua anak adam BERSALAH DAN BERDOSA
sebaik2 ORANG BERDOSA adalah YANG BERTAUBAT

-Amin HaR- said...
on

Abg thaaqhib : terima kasih..Allah telah menyudikan kamu smpai kn perkara itu kpd saya dan saya akan ingat!

Awau said...
on

jadilah diri sendiri,
seandai Islam mampu berdiri
dalam hatimu,
perbaiki dirimu,dan org lain insya allah
islah nafsak,wad'u ghairak :)

sifu said...
on

Mode suram akui kesalahan itu baik,
Muhasabah itu baik,
Tazkiyyatunnafs

Tapi mode semasa hablumminnas itu positif sentiasa lah.
Selamat bersenyum!

-Amin HaR- said...
on

Terima kasih..

Nella said...
on

😊

Find It