Saidina Ali berkata bahawa diri manusia itu kecil namun di dalam diri yang kecil itu ada satu alam yang sangat luas....


[MovieIsBest][SpongebobOnline][Gemilang2u][Al-AminTheMovie][Maruku1Ummah][ISK][PPIM][GameOST][BlogSphere]/

Antara Jual beli

Bismillah...
Assalamualaikum..

Saya berkata di sini atas renungan, pemerhatian dan pengalaman..
Dunia bukan ada satu akal, iaitu bukan SAYA sahaja..
namun kehadiran anda memeriahkan dunia dengan akal-akal anda
jadi alirkan akal anda di sini, kerana, tak cukup saya seorang dan tak aci la!..

Kali ini skop difokuskan mengenai urusan jual beli. Namun spesifikasi dimenangi oleh bab pembelian~. Saya dan anda adalah pembeli, pengguna, tukang bayar,...... yang muslim, mengakui keimanan yang disaksikan. Semestinya urusan seperti ini tak lari ke mana, malah kerana urusan pembelian ini telah memberi kita peluang mengisi perut, duduk atas kerusi, ada kenderaan, dapat belajar gi skolah dan.....banyak sangat tak terkata..hah!


Antara ubat gigi colgate dan ubat gigi mukmin
antara sos kimball dan aminah hassan
antara wall's dan mingo mingo
antara ikan ah chong dan ikan ahmad
antara ketupat Nona dan ketupat Adabi
antara pizza hut dan pizza al-Bustan, Malaysiana..~
antara surat khabar mutusamy dan surat khabar samad
antara kedai kopi lee kuwan yiu dan kedai kopi pak kasim
antara produk bukan islam dan produk islam
antara kedai bukan islam dan kedai islam........

Anda sudah nampak gambaran saya?

Agak terkilan saya bila terlihat, mereka itu berkopiah, bertudung, namun beli ikan/sayur/udang (barang2 basah) di kedai turaisinggam, totally india, bukan mamak. Ya, perkara ini berlaku di kawasan rumah saya. Mai datang, tengok sendiri. Sejak kedai tersebut mula beroperasi, kedai melayu islam yang sudah lama bertapak di situ, hilang pengunjung. Dua-dua kedai bersebelahan pulak tuh. Yang hairan, macam mana orang berkopiah boleh tergamak tinggalkan kedai saudara sendiri, tapi beralih ke kedai kafir?

Sama seperti di R&R, yang kita selalu singgah dlm perjalanan balik kampung. Setiap kedai siap bertulis nama pemilik. Macam2 kedai ada, macam2 nama ada. Kedai roti, pemilik Saiful, dan bakery chan. Sedih tgk, boleh pula warga yang bergelar islam pilih kedai chan. Saya tak reti nk bertindih bahasa secara lapang, maaf jika terlalu direct, kerana inilah realiti.

Kisah benar di kedai Iwani, jika sesiapa tahu itulah kedai melayu islam yang menjual produk 'frozen food', di greenwood ada, di taman permata pun ada. Ini kisah di taman permata. Kami mencari burger Ramly, maka ditanyalah sama pekedai di situ, "burger ramly kat mana ?"(agak terkuat suara kami). Tiba-tiba tak tahu datang dari mana ada seorang manusia ni, melayu, islam, dia berkata "Burger yang bukan ramly ada?bagi saya.."(sambil terpusing2 terintai2 kami)
Huh!

Hal yang ingin diperkatakan di sini, kita orang islam sudah boleh buat produk sendiri, makanan sendiri, ubat gigi sendiri. Jadi apa lagi? Tinggal manusia yang bergelar islam itulah yang mengangkat kaki membeli produk tersebut. Sama juga, pemilikan kedai mana yg dipilih? Ni mereka-mereka yang masih berpaut di McDonald, kedai dobi ah lam..ni tak ada kesedaran.
Lihat saja sekeliling, pelekat McDonald ditampal di kereta, huh berapa banyak, ada pula siap tiga keping sekali gus tampal di cermin kereta.

Ya! Manusia ada pilihan. Malah, pasti ada yang berkata, "La, da kedai mereka tu tak produktif, tak bagus, tak sedap, tak menarik, tak ada senyuman, blablabla..."
Hei!, engkau nak atau tak nak?! Kesedaran apa yang engkau ada?
Ini bukan soal tak bagus atau tak menarik, tapi itu kedai saudara aku..
Dan soal pilihan, pilihan mana yang paling baik? Siapa yang kamu utamakan ?
Apa kata anda?

Beralih kepada persoalan yang lain, unsur SaBotAJ. Ya, pergi Carrefour, Giant etc. Jumpa ketupat Nona, di awal2 lagi dah display. Kan? kalau kamu perasan. Ketupat adabi? sorok belakang2 kena cari. Namun, benarkah ada unsur sabotaj? Gara-gara sapa? Jadi berhati-hatilah dan tanya lah diri sendiri.
Saya bukan mempromote barang mereka, tapi mempromote diri anda untuk sama-sama lah kita betul dan saling membetulkan.

Lainlah jika memang kita tak buat lagi produk itu, cth Komputer, tak ada lagi. Tak ada tak mengapalah. Itu saja pilihan yang kita ada. Ni yang dah ada ni, jika masih tak sedar2, ni yang tak boleh. Sedih tengok orang islam yang masih tak ada kesedaran ini. Ada pula, sudah la tidak membeli produk islam, malah mengutuk lagi pun ada. Hek enten. InsyaAllah semoga saya dan anda bukan dari golongan-golongan yang seperti itu.

Fikir balik dan apa kata anda?......
wassalam..




[Persatuan Pengguna Islam Malaysia]

14 suara balas:

Zaid said...
on

Bukan apa Amin cuba kita fikirkan pulak mcm mana kalau org yg bukan islam pun boikot kedai islam?
Bukanlah nak kata kita terpaksa bergantung pada pelanggan yg non-muslim untuk memastikan perniagaan kita berjalan tapi kan lebih baik kalau semua org tak kira apa agama dtg ke kedai kita beli barangan kita? bukan sahaja kita dpt untung yg seterusnya dpt kita gunakan utk kebajikan orang ramai tapi kita boleh selitkan unsur-unsur islam sama ada secara tersirat atau tersurat ketika kita berurus niaga dgn mereka.

Peniaga islam jgn risau.Pelanggan islam mesti akan dtg ke kedai mereka kalau apa yg diberikan memuaskan kehendak pelanggan sama ada islam atau tak islam.Mereka tak perlu mainkan sentimen "simpati" pada pelanggan islam untuk menarik mereka membeli produk mereka.Banyak syarikat islam (melayu pulak tuh) yg telah membuktikan bahawa mereka mmg boleh berjaya tanpa perlu memainkan sentimen "simpati".Burger Ramly,Sos Aminah Hasan, (cuma berikan sebahagian dari mereka).

Cuma secebis pendapat dari saya.

sahabat zaid said...
on

sambungan dari Zaid :

Burger Ramly,Sos Aminah Hasan,Sos Izyan,Radix,SURECO,HPA,bla bla bla.

-Amin HAR- said...
on

Zaid:
(prggn ptama) : Betul tu zaid, peniaga mmg perlu universal kpd pelanggan mereka. Rasulullah pn pernah berunding dgn bukan islam, psl baju besi baginda. Jadi sbb tu kat sini ana lebih tekankan mengenai pembelian. Orang islam pegi beli kat kedai kafir, sedangkan kedai islam ada, aduiai.

(prggn dua) ha'ah, nk harap simpati, mimpi la nk bjaya. Ya, tu soal peniaga. korg pn tahu ciri2 peniaga berwawasan en.haha. sbb tu ana berkata psl tukang beli. bkan tukang jual.


sahabat zaid : saya sahabat zaid juga~

thaaqhib said...
on

jika yg membaca blog ini, adalah org bukan muslim... maka anda tersilap penggunaan diksi yang banyak

tetapi jika yang membaca blog ini, sudah anda khususkan audien nya... maka seharusnya mereka bersama2 dgn anda utk berusaha diperingkat diri sendiri.

namun, masih ada ruang yang tidak sempit.

nota : saya sekarang sedang mempelajari skill cadangan, berbanding provokasi. provokasi itu maksud saya, suatu tuntutan yang mendesak. seolah2 mandatori. pasal skill cadangan, susah juga mempelajari skill ini. lagi2 nak praktis.

-Amin HAR- said...
on

thaaqhib : Hm..Dimensi saya masih perlu diluaskan..

Nazril said...
on

Padat, lengkap dan penuh makna tersirat dan tersurat..

satu lagi, sekiranya kita beli barang2 dijual orang islam.. maka kita boleh melengkapkan Akad Jual dan Beli, dan pembelian kita juga mendapat berkat dan redha antara penjual dan pembeli dgn penuh keikhlasan.

izinkan copy topik ini ya!

-Amin HAR- said...
on

Abg Nazril :
Oh..haha
rsanya anda pn tahu dari mana dpt pengalaman mcm ini...kuang2~
dan silakan~!!

Izz-Al-Din said...
on

Salam.
Menambah....
Hurm..~
Banyak sebab orang buat suatu pilihan; pengalaman, jarak, kebiasaan, kos, gaya hidup ~ banyak!
Mentaliti penjual mahukan untung lebih dan pengguna mahu harga murah~ tapi tak semua.
Sepatutnya ukhuwah diutamakan dahulu sebelum isu untung~ tak kira pembeli/ penjual.
Malang,
Bukan tolong-menolong yang difokus tetapi UNTUNG !

~al-Barq~ said...
on

saya dah fikir balik dan saya kata YA! anda betul.... hidupkan produk2 buatan islam truskan.....

D.D.S. said...
on

sekarang ni..
banyak cara peniaga bukan Islam gunakan untuk tarik pelanggan...
banyak saya perhatikan di kedai-kedai milik orang bukan Islam, pekerjanya Melayu. Masuk-masuk, ohh..orang Melayu..barang kat sini lulus ah ah maknanya. Beli je lah.
Lagi satu, mereka menggunakan nama Melayu dalam menamakan produk mereka. Ramai juga yang tertipu.
Yang paling utama, ialah sikap ambil mudah pengguna atau pelanggan itu sendiri. Ada satu hari, saya naik kereta semasa bulan Ramadhan. Lalu di sebuah restoran Cina. Semuanya tulisan Cina; dari signboard hinggalah menu kat dinding. Maka ternampak lah ramai orang Melayu berbuka puasa di situ. Halalkah makanan di restoran itu?? Tak ada restoran lain ke kat situ?? Geleng kepala sahajalah...
atas pemerhatian tak sengaja yang dijalankan, saya rasa...ramai orang yang mempunyai mentaliti 'produk Melayu tak ada kelas'. Huraiannya? dah panjang sangat dah ni. sampai sini dahulu. sekian. semoga berbahagia. Hidup ekonomi umat Islam!

thaaqhib said...
on

if i'm allowed to jot my comment here, down.. i'll say that

idealnya, mmg kita perlu lakukan sebegitu. sebagai pengguna yang pnyai kuasa pembeli

tetapi, seharusnya dalam pernyataan anda, tidak melakukan sebarang provokasi dan berbaur sentimen yang sensitif.

rangsanglah pengguna muslim, dengan galakan membeli produk muslim. dan jangan sekali-kali menghalang kemaraan produk selainnya.

kita hidup di dunia realiti. praktikalnya, sosial kita perlu saling hormat menghormati.

Jangan amalkan provokasi semasa dewasa nanti yah

-Amin HAR- said...
on

izz-al-din:
oh, ya..
hmm, untung2 juga tp teratur lah..

al-barq :
Semoga!..

D.D.S :
jika tak pekerja melayu, letak pula pekerja indonesia..ek

abg thaaqhib :
ya, mungkin kerana terlalu lama memendam perkara ini, lantas keluar shuushhhh!
"Saya tak reti nk bertindih bahasa secara lapang, maaf jika terlalu direct, kerana inilah realiti."
namun trima kasih..
jauhi provokasi tenangkan emosi..!

Pengguna said...
on

Kalau orang cina boleh racist dan boleh buat segala perkara yang berbaur sentimen yang sensitf, kenapa tak bising?

kenapa bila orang melayu islam nak beli barng melayu islam dikatakan nnt timbul provokasi dan berbaur sentimen sensitif?

come on la.. lu pikir la sendiri..

mereka2 takpayah nak diajar dah tau utamakan kaum sendiri dahulu baru kaum lain..

ini kita sampai nak kena beritahu dan nak kena ingatkan.. pun masih nak jaga kepentingan kaum lain...

hormat menghormati, jaga adab, jaga diri, jaga agama, jaga nasib sebangsa.

-Amin HAR- said...
on

hm, mmg lah..maaf berkata tp secara realitinya mmg org cina 'pijak2' org melayu..if u sedar
semua tindakan berstratergi, dan org Melayu masih "ya boss!"..tambah pula org islam..'masih 'mengagungkan mereka'..aduh

ha, kpd pengguna..em, apa yg anda kata mmg benar tp apa yg encik T katakan itu bukan ke arah yang anda responkan sebegitu..
universal dan jangka panjang..
org kapir kutuk2 jadi musuh dalam selimut, ...kita bertindak dengan bukan cara kapir.........

saya ni yang tak reti mengalirkan hujah dengan tersusun dan secara lapang..kerana saya buat dengan ketat dan direct..
logiknya, saya fikir dimensi blog saya tak smpai kepada 'mereka'..

DAN SAYA SERU KEPADA ANDA SEMUA!!

Find It